JUDr. Světlana Kazaková

Špatně fungující systém státního zastupitelství

Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství pochází z doby, kdy po revoluci v listopadu 1989 vzniklý demokratický politický systém usiloval o reformy zaměřené na překonání totalitních deformací platného trestního práva. Zákon o státním zastupitelství pak doznal v následujících letech jen nepatrných změn a doplňků. Dá se říci, že jde o jeden z mála zákonů, kde zůstává zakonzervovaný stav a není vůle politických stran tento zákon novelizovat, aby došlo k jeho modernizaci v návaznosti na světové trendy. Připadá mi, že stav lze přirovnat k situaci s vyhláškou č. 150/1957 Sb., upravující postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů, kde státní orgány se neměly k tomu tento právní předpis změnit a modernizovat. Tato vyhláška byla platná až do roku 2004, do vydání nového správního řádu, tedy téměř 50 let. Domnívám se, že i v daném případě došlo k obdobnému zakonzervování zákona o státním zastupitelství. Poslední dobou zaznívaly sice informace, že se připravuje návrh novely zákona o státním zastupitelství, avšak politická shoda ohledně tohoto zákona zřejmě není v dohledu. Zazněly rovněž názory, že připravovaná novela zákona by narušila stabilitu systému nynějšího státního zastupitelství.

Bylo by nejspíše vhodné, aby politikové, kteří se obávají o nestabilitu nynějšího systému, se zúčastnili u soudu nějakého hlavní líčení a na vlastní oči viděli, jak současný systém funguje. Zjistili by, že jeden státní zástupce vypracuje a podá k soudu obžalobu, hlavního líčení se zúčastní nějaký jiný státní zástupce a pokud hlavní líčení pokračuje a je jich například pět, tak pokaždé přijde nějaký jiný státní zástupce.

Zcela běžně obsahuje trestní spis stovky stran a každý z těchto státních zástupců, kteří se neustále mění, se z principu věci nemůže s obsahem spisu seznámit. Dejme tomu, že si alespoň přečte obžalobu. To znamená, že účast státního zástupce na hlavním líčení je pak zcela formální, protože spis z objektivních důvodů nezná a z objektivních důvodů tak k hlavnímu líčení nemůže být připraven. Současný systém tedy funguje tak, že nutí státní zástupce při výkonu jejich působnosti postupovat nesvědomitě a neodpovědně, tedy v rozporu s § 24 odst. 1 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství. Přičemž konkrétnímu státnímu zástupci to nelze klást za vinu, protože samotní státní zástupci takto fungující systém změnit nemohou.

Nelze se proto divit, že čestní a poctiví státní zástupci odcházejí ze státního zastupitelství, protože takový systém se příčí jejich svědomí. Systém mohou změnit jedině politikové. Lze jen doufat, že nového, moderního zákona o státním zastupitelství se dočkáme co nejdříve.

Špatně fungující systém státního zastupitelství
Пролистать наверх

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít